Historia

Chicago Pneumatic to ugruntowana, światowa marka w przemyśle narzędzi pneumatycznych, która może pochwalić się historią sięgającą wstecz aż do 1889 roku.

John W. Duntley to człowiek w którego umyśle zrodził się pomysł aby wyszukiwać źródła zaopatrzenia i sprzedawać narzędzia budowlane „które nie były jeszcze póki co dostępne”. W 1894 r. założył on Chicago Pneumatic Tool Company, z biurem zlokalizowanym w Chicago. Pierwszą fabryką, która została stworzona specjalnie w celu wytwarzania produktów dla CP była Boyer Machine Shop w St. Louis, Missouri. W 1901 r. Duntley poznał magnata przemysłu stalowego Charles’a M. Schwaba’a, który zainwestował w firmę ogromny kapitał. W grudniu roku 1928 firma zaczęła działać w systemie korporacyjnym i opatentowany został pierwszy jednozaworowy młot pneumatyczny.

Rok 1904 był okresem ekspansji dla Chicago Pneumatic. Otworzono biura firmy w Anglii, Kanadzie i Niemczech, rozwinięto także wachlarz nowej linii produktów, takich jak narzędzia pneumatyczne czy wiertnice skalne.

W roku 1912, CP rozpoczęło produkcję horyzontalnego, dwuobiegowego semi-dieselowego silnika do napędzania sprężarek firmy CP. Rok później, Chicago Pneumatic sfinalizowała projektowanie zaworu klasy Simplate, co pozwoliło zniwelować pracę mechanizmu rozrządu, ułatwiając łatwą kontrolę podczas pracy przy wysokich obrotach, co w konsekwencji przełożyło się na większą wydajność.

historia-1
historia-2

W roku 1925, CP wyprodukowała silnik Benz typu diesel, który w tamtym czasie używany był w rozmaitych samochodach wyścigowych w Europie. Tego samego roku, CP rozpoczęło wytwarzanie rotacyjnego sprzętu wiertniczego do szybów naftowych. W 1939, firma CP zaprojektowała i wyprodukowała pierwszy na świecie klucz udarowy (zarówno w wersji pneumatycznej jak i elektrycznej).

CP opracowało także „maszynę do nitowania na gorąco”, było to urządzenie podgrzewające nity do 1000°F (około 538°C) i wytwarzające 100,000 funtów/cal² (7000 kg/cm²) nacisku w celu ściśnięcia łba nitu do pożądanego kształtu.

Ewolucja logo firmy Chicago Pneumatic od 1904 r.

  • W roku 1943 gazeta Saturday Evening Post opublikowała zdjęcie okładki wykonane przez Normana Rockwell’a przedstawiające Rosie the Riveter, kobietę pracującą przy samolotach, która spożywa lunch i trzyma na kolanach młotek nitowniczy firmy Chicago Pneumatic.
  • Lata pięćdziesiąte i sześćdziesiąte XX wieku zapisały się w kartach historii jako era badań nad wydajnością. Wiertła CP używane w pracach poszukiwawczych w przemyśle wydobywczym ropy naftowej pobijały wszelkie rekordy głębokości osiąganych nawierceń, których głębokość dochodziła nawet do 20000 stóp (ponad 6000 metrów). W roku 1957 wprowadzony został przenośny rozwiertak do nitów samolotowych. Silnik elektryczny zaprojektowany przez firmę Chicago Pneumatic odegrał także rolę podczas wypraw na księżyc w amerykańskim programie kosmicznym Apollo. Zasilał on pompę, która nadmuchiwała trzy poduszki powietrzne kapsuły lądownika, które otworzyły się przed wodowaniem na Oceanie Spokojnym 24 lipca 1969 r. Poduszki powietrzne zapewniły bezpieczne opuszczenie kapsuły przez astronautów poprzez śluzę ewakuacyjną, która dzięki temu rozwiązaniu była usytuowana ku górze. W roku 1969 CP wypuściła na rynek pierwszą na świecie wkrętarkę pneumatyczną z mechanizmem zapadkowym CP728 używaną w Ford Motor Company.
  • W 1970 r. klucz udarowy CP611 używany był w trakcie fazy wznoszenia konstrukcji stalowej pod budowę World Trade Center (Nowy Jork). Sprzedawane przez kilka lat na rynkach branżowych pneumatyczne wkrętarki udarowo-obrotowe zostały wprowadzone w latach 70. także na rynek motoryzacyjny.
  • W roku 1987 firma Chicago Pneumatic stała się częścią szwedzkiego konglomeratu Atlas Copco. Tylko w trakcie trwania roku 1988 na rynek zostało wypuszczonych więcej nowych produktów, takich jak wkrętaki, narzędzia montażowe czy rewolucyjne wkrętarki pneumatyczne, niż kiedykolwiek od końca lat 70. XX wieku. W następnym roku aktualnie używane logo firmy zostało zaprojektowane i oficjalnie zaaprobowane.
  • W roku 1990 CP zwyciężyło srebrną nagrodę w konkursie organizowanym przez AMA za jej kampanię reklamową pod tytułem „23 części”. Reklama przedstawiała jak ponad 250 lekkich narzędzi montażowych może zostać stworzonych jedynie z 23 wymiennych części składowych. W roku 1994 zainicjowana została produkcja urządzeń do ubijania i zagęszczania gruntu i przenośnych agregatów prądotwórczych.
  • Rok 2007 jest wyznacznikiem inauguracji nowego centrum technologicznego w francuskim mieście Nantes. W roku 2010 przyjęty został nowy design marketingowy o charakterze globalnym podkreślający kolorystykę barw marki czyli – czerwień i czerń.
logo-1904-1918
logo-1919-1927
logo-1927-1963
logo-1971-1978-1987-1989
logo-1978-1986
logo-1989